Wat zit er in ons eten?

Tegen een net geboren baby zal de moeder nooit zeggen: je moet drinken want dan krijg je je vocht en voedingsstoffen binnen, die je nodig hebt om groot en sterk te worden. De baby weet dat al, omdat hij zo “geprogrammeerd” is. Hij zoekt met zijn mondje zelf naar de tepel of een speen, net zoals alle zoogdieren dat doen. Een baby die melk drinkt krijgt niet alleen melk binnen, maar daarin zit ook zijn “eten” opgelost! Ook jij moet je hele leven genoeg blijven drinken en eten.

Waarom? Om energie te krijgen, om je lichaam te laten groeien, zodat je kunt lopen, spelen, denken en leert om later goed voor je eigen lichaam te zorgen. Weten wat je eet en drinkt is heel belangrijk! Eten en drinken doe je meestal niet alleen, maar samen met anderen, en dat is nog gezellig ook; én eten en drinken is meestal ook lekker, wat een plezierig gevoel geeft en belangrijk is voor een goede gezondheid.

Als je jong leert wat je het beste kunt eten en drinken, dan hoef je later ook geen slechte gewoonten af te leren. Daarom gaan we je in deze les vertellen waarop je moet letten. Zoals wat doen suiker, vet of zout precies in je lichaam, en kun je daar te veel of te weinig van eten? Of word jij misschien ziek van bepaald voedsel? Heb je misschien een allergie?

Tijdens de les gaan de leerlingen met elkaar na hoeveel zout en suiker we op een dag binnen krijgen. Dat doen we door etiketten op voedingsmiddelen te lezen en in te schatten hoeveel iedereen daar per dag van eet. Op de etiketten zien we ook of er smaak- of kleurstoffen in het voedsel zitten, en leren we of dat goed of slecht is voor je gezondheid. En welke andere belangrijke stoffen er nog meer in eten zitten. We gaan ook met elkaar iets lekkers maken.

Als voorbereiding krijgt de docent vooraf documentatie in een voorbereidingsles. Daarbij putten wij uit het landelijk lesprogramma www.smaaklessen.nl

 

Voor wie:          groep 5-8 

Waar:               gebouw MEC-IJsclub, Oegstgeesterweg 43, Oegstgeest            

Tijdsduur:         circa 75 minuten

Wanneer:         week 4 en 5 (2020)