« Terug naar alle lesprojecten

Klimaat, duurzaamheid en energie

De aarde is van ons allemaal, maar de vraag is of we met zijn allen zo actief kunnen zijn als we nu doen. Blijft de aarde dan zo goed, dat het leven voor mens, plant en dier mogelijk blijft? We weten eigenlijk het antwoord al: met onze westerse levensstijl plunderen en vervuilen we onze aarde. Dat betekent dat we ons gedrag moeten veranderen om de toekomst leefbaar te houden.

In deze les gaan we samen bespreken wat er op de aarde gebeurt: bosbranden, overstromingen, natuurgebieden die verdwijnen door boskap en worden omgevormd om voedsel te verbouwen, luchtverontreiniging, microplastics en broeikasgassen die tot temperatuurstijging leiden. Dit is veel, of zelfs te veel? Hoe hangen die veranderingen met elkaar samen? Wat en waarom is dit alles schadelijk? Als er over 40 jaar op onze wereld nog weer meer mensen zijn (een toename van 40% is de schatting) kunnen we hier dan nog leven en wonen? Dat zou kunnen, maar dan moet er wel wat veranderen, en de vraag is: Wat kunnen en moeten we NU zelf doen?

Tijdens de les schetsen we in het kort het beeld van onze aarde: wat is er, wat gebeurt er, en wat zijn de effecten. Alles wat we doen heeft effect: bij elkaar opgeteld is dat onze ‘ecologische voetafdruk’. Samen gaan we dit begrip bespreken en er mee oefenen. Bijvoorbeeld door samen in de les activiteiten te rangschikken op hun effect op het milieu. Je kunt dan denken aan het eten van een hamburger, een weekendje naar Londen per vliegtuig, het kopen van een nieuwe broek of een week wintersport in Zwitserland. Ook als je thuis bent zijn er activiteiten die het milieu beïnvloeden, zoals een hoge kamertemperatuur in de winter, lang douchen of een bad nemen, enzovoort. De leerlingen gaan samen bespreken welke actie het milieu het meeste belast. Misschien schrikken we hier met zijn allen van, en bedenken we of we dit allemaal echt wel willen!

Tot slot gaan we in groepjes na wat we zelf kunnen doen om onze aarde minder te belasten en de natuur en het milieu te verbeteren. En hoe we energie kunnen besparen, thuis en onderweg. Dat alles voor de leerlingen zelf; maar ook samen voor de klas als geheel, de school en ook voor thuis. Wat kunnen we samen doen en wat helpt het meest? En bovendien: Kunnen veranderingen ook leuk zijn of kun je er geld mee besparen? In deze les gaan we samen deze uitdaging vormgeven en afspraken maken hoe we dit gaan uitvoeren.

Dat alles kan later in de klas een vervolg krijgen.